Ohio, Iowa en de World Expo beurs!

19 juni 2015 - Hendersonville, Tennessee, Verenigde Staten

Na een paar weken kriskras door Amerika gereisd te hebben is het weer eens tijd voor een update! Het weekend na mijn laatste verhaal heb ik op zaterdag een dagje meegekeken met Tim op het akkerbouw bedrijf wij hij een jaar werkt. Tim was ongeveer op een uurtje rijden vanaf Hendersonville soja-bonen aan het zaaien in Franklin, TN. Akkerbouw bedrijven hier in Amerika zijn een stuk groter dan in Nederland en de minimum bedrijfsgrootte om hier nog een beetje rendabel te zijn is ongeveer 2500 hectare. De meeste bedrijven hier in de regio telen drie soorten gewassen; graan, sojabonen en mais. Boeren hier hebben een groot tekort aan mest en daarom wordt vloeibare stikstof gebruikt om het land te bemesten. Echter is dit niet ideaal want de stikstof kan makkelijk uitspoelen na een regenbui waardoor de opbrengst drastisch verminderd. Daarnaast wordt geprobeerd zoveel mogelijk organisch materiaal in de bodem te krijgen door het telen van vanggewassen. Op de meeste bedrijven hier wordt de grond ook zo min mogelijk bewerkt om bodemstructuur te behouden en kosten te besparen. Dus na het injecteren van vloeibare stikstof en het spuiten van Roundup wordt direct in de bodem gezaaid zonder de grond te bewerken. Vervolgens wordt er nog een keer gespoten als het nodig is en na het oogsten wordt direct het volgende gewas gezaaid.

20150523_11531920150523_11532920150523_17371820150523_173658

De maandag erna was het memorial day (viel tegelijk met pinksteren in Nederland) en ben ik met Tim naar Bowling Green, Kentucky gegaan om een bezoek te brengen aan het Corvette museum. Na dit bezoek ben ik snel mijn koffer gaan inpakken, want de dag erna ben ik afgereisd naar Hillsboro, Ohio. Hier ben ik samen met een vertegenwoordiger naar een gecontracteerde berenvermeerderaar van PIC gegaan om een dag mee te werken op het zeugenbedrijf en een dag de nieuwe aanwas te bekijken in de verschillende wean-to-finish units. Dit bedrijf is pas een half jaar in productie en is begonnen met een erg jonge crew; de helft van de werknemers had nog nooit een varken gezien. Mijn taak was om te komen met punten waarop ze kunnen verbeteren.

20150525_12211820150525_12391020150528_18570620150525_115631

Na deze week Ohio en terugreis van 6,5 uur rijden heb ik zaterdag snel mijn was gedaan en ben ik 's middags naar een bbq-wedstrijd geweest met een collega van kantoor. Het was me al snel duidelijk dat bbq'en hier echt een mannending is en dat ze ook echt proberen om een lekker stuk vlees te braden! Zondagochtend ben ik via Chicago en Des Moines naar Ames, Iowa gereisd om een week te helpen met het opleggen van biggen voor een nieuwe productproef. Voor deze proef moesten 5500 biggen worden uit gesorteerd per lijn en per geslacht in hokken van 35. Daarnaast moest elke big een uniek RFID-oormerk krijgen, wat gekoppeld werd aan zijn of haar oor nummer. Echt gruwelijk veel werk dus! Maar goed, gelukkig mocht ik donderdagmiddag samen met de andere stagiaire naar de World Expo beurs in Des Moines. Dit is de grootste varkensbeurs van Noord-Amerika en hier waren dan ook bijna alle bedrijven vertegenwoordigd. Wat erg leuk was om te zien was dat een beurs hier meer weg heeft een fair dan van een beurs. Zo waren er naast de stands van de bedrijven show-varkens, muziekoptredens en veel vlees en bier. Ik vond het erg mooi om is een keer een wedstrijd voor show-varkens te zien omdat het voor deze mensen echt een sport is om dat varken zo goed mogelijk te laten blinken en zo mooi mogelijk te laten lopen!

20150531_14224520150604_16024520150604_16074220150604_16025520150604_161010

De vrijdag erna ben ik terug naar Nashville gevlogen waar het inmiddels ook weer weekend was en ben ik op zaterdag gaan touren door het platteland van Kentucky waar ook Amish mensen leven. Raar om te zien hoe deze mensen vaak gewoon tussen de normale bevolking inwonen en waar bijvoorbeeld de buurman aan het zaaien is met een dikke John Deere en zij met een paard in de weer zijn om het land te bewerken.

Afgelopen week ben opnieuw naar Ohio afgereisd. Dit keer ben ik in Columbus, OH geweest wat ongeveer 7 uur rijden is vanuit Nashville. Hier heb ik samen met vertegenwoordiger van PIC gelten bekeken voor een Nederlandse boer. De dag erna heb ik het zeugen bedrijf van deze Nederlander bezocht en heb ik de kans gehad om eens rond te kijken op een Amerikaans zeugenbedrijf. De dag erna ben ik terug gegaan om wat gegevens na te lopen voor PIC en de rest van de dag heb ik doorgebracht bij deze mensen thuis wat erg gezellig was! Vrijdag ben ik weer teruggereden naar Hendersonville waar ik de rest van het weekend van het mooie weer genoten heb!

20150608_13521820150608_18120520150528_19004620150528_185706

Deze week heb ik voornamelijk aan mijn opdracht gewerkt op kantoor en het plan is om in het weekend wat te gaan drinken in Nashville!

Leuk dat jullie weer mijn verhaal hebben gelezen en tot de volgende keer!

1. Dimphy Vingerhoeds:
    9 juli 2015
    Dag Geert,
    Nog een paar dagen en dan zit het erop weer terug naar Meijel.
    Maar je hebt er veel gezien dat hebben we kunnen volgen een druk programma van het een naar het ander.
    Een hele ervaring rijker die pakt je niemand meer af.
    Geert een goede reis terug en voor zondag een mooie dag toegewenst samen met familie en vrienden.
    We horen er nog wel van.
    Groetjes Toon Dimphy Mieke en Teun