Jack Daniels, Rolex & Gainesway Farm

28 april 2015 - Hendersonville, Tennessee, Verenigde Staten

Even weer een update vanuit Nashville! Afgelopen keer ben ik geëindigd met mijn verhaal in Iowa. De twee dagen erna ben ik in St. Joseph, Missouri geweest voor het verzamelen van slacht gegevens in een slachthuis van Triumph Foods. Dit slachthuis is geopend is 2007 en heeft een capaciteit van 21.000 varkens per dag, erg grote slachterij dus! Op de eerste avond in St. Joseph hebben we nog even een tripje naar Kansas City gemaakt om wat te drinken en eten.

Na de lange week in Ames, Iowa en St. Joseph, Missouri ben ik vrijdagmiddag weer teruggevlogen naar Nashville waar het tijd was voor weekend! Tijdens dit weekend ben ik op zaterdag naar de Jack Daniels destilleerderij geweest. Echt een aanrader voor iedereen die hier nog in de buurt komt. Op zondag ben ik op bezoek geweest bij Tim. Tim is een stagiaire uit Zuid Afrika welke hier een jaar op een groot akkerbouw bedrijf van 2800 hectaren werkt. Na een mooie rondleiding op het bedrijf en een avond buurten ben ik huiswaarts gekeerd.

DSCN0275DSCN0291DSCN0298DSCN0314

Door de week heb ik eigenlijk voornamelijk veel aan mijn verslag en opdracht gewerkt. Op vrijdagavond ben ik samen met twee meiden van kantoor naar een baseball wedstrijd van de Nashville Sounds geweest. Ik vond het weer een typisch Amerikaanse sport omdat de spelers voornamelijk stil staan en wachten tot er wat gaat gebeuren.

Op zaterdag ben ik 4,5 uur naar Lexington in Kentucky gereden. Hier waren Tim en zijn vriendin op mij aan het wachten om naar het Rolex Horse event te gaan. Op deze dag was er cross-country. Helaas was het weer erg slecht en hadden ze het programma vervroegd, waardoor we eigenlijk bijna geen paard gezien hebben.

DSCN0321DSCN0324DSCN0327DSCN0325

Na toch nog even het terrein verkend te hebben zijn we doorgereden naar Claire. Claire is een vrouw van ongeveer 45-50 jaar, welke Tim via-via kende. We zijn met haar en nog een ander gezin uit eten gegaan en hebben 's avonds nog samen geborreld.

DSCN0330DSCN0334

De man van dit ander gezin werkte op een boerderij in de buurt voor racepaarden en daar waren we dan de dag erna ook uitgenodigd om een kijkje te komen nemen. Wat ik niet wist, was dat dit een van de grootste renpaarden boerderijen was van Lexington! Het bedrijf is 600 hectaren groot en is eigendom van de familie Beck uit Zuid Afrika. Ook wel interessant om te vermelden is dat dit bedrijf al vier keer een paard gefokt heeft dat de Kentucky Horse Derby heeft gewonnen. Paarden waar de eigenaren goede herinneringen aan hebben, mogen op het bedrijf blijven tot ze dood gaan en daarna worden ze dan ook begraven op het bedrijf zelf (inclusief grafsteen). Over graven gesproken, op het bedrijf was ook kerkhof aanwezig waar een paar honderd jaar geleden de slaven werden begraven die op het bedrijf stierven.

DSCN0337DSCN0361DSCN0342DSCN0340

Echt wonderbaarlijk om dat zo van dichtbij te zien! Na een hamburger lunch bij het lokale restaurant hebben we 's middags nog een paar natuurlijke dekkingen mogen kijken. In dit gebied wordt geen KI gebruikt omdat ze het naar eigen zeggen niet genoeg vertrouwen (en eigenlijk alles een beetje exclusief willen houden). Hierdoor is het sperma van de tophengsten wel echt een duur! Wij hadden het geluk om een $300,000 dekking te zien.

DSCN0347DSCN0348DSCN0349DSCN0364

Na de ochtend/middag op dit prachtige bedrijf te hebben doorgebracht was het weer tijd om naar huis te gaan en na een 4,5 uur lange trip was ik dan weer eindelijk terug in Hendersonville, waar ik lekker op de bank ben gaan liggen!